İsfahan Shiraz Persepolis

Görsel Posted on

İsfahan Şiraz Persepolis

isfahan camii

Istanbul’dan Isfahan’a 2h55 dakika sürdü uçuşumuz, Thy ile promosyon bileti gidiş dönüş 84€. Isfahan’da hava sıcaklığı gündüz 14 derece, gece -2derece. Isfahan Türkiye’den 1,5 saat daha ileri. Samand adında amblemi at kafası olan Iran yapımı bir araçla havaalanindan pahalı olduğunu bilerek 4$ karşılığında yarım saatte First Masjet Seiiet, Crossroads Takhti/Isfahan adresindeki Otel Azadi’ye geldik. Tel:+983112204056 Üç yıldızlı temiz bir otel kahvaltı dahil oda fiyatı yaklaşık 30$ USD(Pazarlıkli)/880IR.Çok sıcak olan bir odamiz var; minibar, terlikler, telefon, müzik ve internet ile seccade ve Kuranı Kerim var. Araba markalarından bahsetmişken sokaklarda Saba saipa, peugeot pars, samand marka arabalar var. Ama servis desteği sadece pegueot servislerinde veriliyor.

IMAG2321

Isfahan, Iran’in en büyük 3.şehri olan 1,5 milyonluk Isfahan’ı bir gün içerisinde gezebilirsiniz. Sadece otelden bir harita edinmeniz yeterli olacaktır. Bir gün içerisinde görülebilecek yerler arasında; Parget Sanat Müzesi, Elyazması Müzesi, Shohada Müzesi, Vank Müzesi, Şeyh Lütfullah Camii, Ali Ghapou Sarayı, Isfahan Çarşısı, Meryem Kilisesi, Syo Se Köprüsu, Chahar Bagh Caddesi, Kuşlar Bahçesi(şehrin dışına doğru kuru irmak yatağında ki geniş ağaçlıklı alan, buradaki bodur ağaçları çeşitli hayvan figürleri şeklinde kesmisler, yeni apartmanlarin olduğu bir mahalle). Bu saydiklarimin cogu birbirine yürüme mesafesinde fakat yine de yorulursaniz sarı renkli lisansli taksileri kullanarak ve her seferinde 50000T yaklaşık 1,75$USD ödeyerek istediğiniz yere gidebilirsiniz. Yorgunluğunuzu almak için de CafeShop’larda Türk Kahvesi ve çayı da mevcut. Sofra adındaki restaurant oldukça güzel şeyh imam Camii’nin avlusuna açılan eyvanlardan birinde Şeyh Lütfullah Camisinin yakınında. Çello kebap oldukça lezzetli, adana kebaba benziyor ama daha yağsız geldi bize safranli pilav ve üzerine yaban mersini serpistirilmis olarak servis ediliyor. Imam Camii yaklaşık 300000m2 lik bir alanla Isfahan’in en büyük camisi, müze olarak gezilebilir ve kişi başı 5000Tumen giriş ücreti var, fakat şu anda tadilatı halen devam ediyor. 21.01.2013. Dünyanın en sert rejimlerini uygulayan bir ülke görunumunden ziyade insanlar huzurlu ve çok sakin. Etrafta cok az insan gördük, belki mevsim itibariyle olabilir. Kadınlarin yüzünde çok karizmatik bir ifade var. Burası ortadogunun havasından uzak insanlar arap değil Persli. Çok farklılar, yardımsever bir halk ve kibarlar. Oldukça güvenli, gec saatlere kadar sokaklarda dolaştık ve güven kaygısı hissetmeden. Restaurantlar düşündüğümuzden çok az. Halk pek disarlardaki yaşamda görünmüyor. Sanki hayatlar evlere gizlenmiş gibi. Dukklanlar turistlere karşı ısrarcı degil.esfahan

Sehri üçe böldük, bize gore şehrin ana caddesi Chahar Bagh-e Abbasi. Cadde uzerinnde alışveriş yapmak icin alternatif çok. Aynı zamanda gidebileceginiz tüm turistlik alanlara bu caddedden yürüyerek ulaşabilirsiniz. Şah Camii(Imam Hümeyni Camii), ve çevresi, Isfahan Camii ve çevresindeki yeni çarşılar(Abdul Rezak Caddesi üzerinde), Zayende Nehri üzerindeki köprülerden Syo Se (33 kemerli köprü), Khajou köprüsü, Abuzer koprusunu gectiginizde daha zengin bir mahalleye ulaşırsınız. Burada bazı dünya markalarının yani sıra 3 tane de kilise (örneğin meryem ana kilisesi) var, Aynı zamanda  Hâkim Nezami caddesindeki restaurantlarda öğlen yemeğinizi alabilir yada çay kahve molası verebilirdiniz. Kahvelerinizin yanında soğuk elma çayı ikramini geri cevirmeyin. Diğer bir merkez de Şah Camii; Cami alanını dört bir yanindan saran çarşılar da çok sayıda sanatcinin da atölyesi var bunlardan en çok ilgi cekenler ise kalem işi ve minyatür sanatçıları. Bu atölyelerin birinden bizde kedinin kulak içi tüylerinden yaptiklari minyatür fırçasından satın aldık. Süslü kabındaki surmelerin fiyatlari yaklaşık 15000Tumen-35000Tumen yaklaşık 5$USD-12$USD.

hamsafar

Eğer Isfahan’dan otobüsle Shiraz’a gitmek isterseniz otobüsler Kaveh Istasyonundan hareket ediyor ve gün içinde sık sık var, VIP fiyati ise 15500 Tumen yaklaşık 5,50$USD’ye yolculuk 7 saat sürüyor. Isfahan”‘dan Shiraz’a ilk otobüs 6:00am son otobüs 23:30′da hareket ediyor, en iyi otobus firmalari ise Ham Safar(Man Fortuna) ve Iran Peyman, neredeyse tam yatan koltuklara sahip bu otobüsler oldukça lüks. Ama VIP seferlerini seçmeniz gerekli aksi takdirde daha dar koltuklu ve daha uzun süre de giden otobüslerle zor bir seyahat geçirebilirsiniz. Bize dönecek olursak dün anlaştığımız taksi sabah işi çıktığıni söyleyip Shiraz’a götürmedi. Anlaştığımiz taksi 65$USD karşılığında Persepolis’te 2-3 saat bizi bekleyecek ardından Shiraz’a götürecekti. Bu olay güvenimizi sarstı, anlaştığımız taksi aynı zamanda otelin resepsiyonisti yada bir çalışaniydi. Sonrasında iki gün otel konaklamasi ve kahvaltı ücreti 50$USD ödeme yaptık ve ek olarak günlük Dolar-Real kurundan 29000den 40$ daha bozdurarak bugünluk de zengin olduk. (29000TX40$USD=1160000Tumen). Sonrasında resepsiyonist başka taksici çağırdı ama 15dak sonra diye yanıt veren taksilerin hiçbiri gelmedi 7:30am da gitmeyi planlarken saat 9:30am oldu ve artık 10:00am otobüsünü kaçırmak istemiyorduk, başka bir taksiye 30000Tumen yani 1$USD ödeyerek Kaveh Terminalinde son dakikada son iki koltuğu satın alıp otobüse bindik. Hareket ettikten sonra şehir içinden çıkmamız ve ikinci bir otogara ugramamizla saat 11:00am oldu. Şimdi yaklaşık 3 saattir yoldayız ve biraz önce polis rutin kontrolunden geçtik. Yolda kerpiçten, yıkık yerleşim kalıntılari vardı. Oldukça yüksekte olduğunuz aşikar Isfahan rakımı 1500m iken Su anda biraz daha yükseklerden geçiyoruz. Etraftaki dağlar karla kaplı olsa da güneşli bulutsuz bir gökyüzü, agacsiz ve yerleşim olmayan tek tük fabrika ve taş-mermer ocaklarınin olduğu bir manzara var. Bölünmüş otoyol bakımsız olsa da oldukça güzel, çok sayıda kamyonla beraber gidiyoruz. Askeriye ye ait olduğunu düşündüğüm ve etrafı tel örgülü aynı zamanda düzenli tek tip evlerin olduğu küçük yerleşimler var.  Bazı kavşaklarda yeni yapılan camilerin bile soğan kubbeleri şeklinde inşaa edildiğini gördüm. Shahreza’dan sonra saat 13:15′te Abadeh diye küçük bir yerleşim yerinden geçtik. Hemen ardından mola verdik. Yön levhaları ve km tabelaları yol boyunca mevcut. Araba kiralanması durumunda bir sorun yaşanmayacagini düşünüyorum. Otobüs şoförü türkçe konuşuyor, azeriler oldukça fazla %50pers,%25azeri,ermeni,türkmen,kürt birçok toplum barındırıyor Iran.hamsafar lüx bus

Tekrar yolculugumuzun başlamasından kısa bir süre sonra Sahra Shahr’a 65km yolumuz kaldı, rakım 1875m. Otobüsteki görevli ikinci aptal filmi koydu. Bu arada yolculuğumuz boyunca ilk defa koyun sürüsü gördüm. Saat 15:30 açık sinir kapısı gibi bir kontrol noktasında durduk. Muhtemelen eyalet sınırı olacak. Hız sınırı 100-110km, Seyedan’a az kaldı, Saadet Shahr sapagi olmalı burası. 15:35 Marv Dasht 55km yazdı. Persepolis sarı tabelası görsem de kaç km kaldigini okuyamadım muhtemelen 40-45km’ydi. Burdan tren de geçiyor. Arazi şekli biraz değişti, henüz agaclik alan yok ama yeşil tarım arazisi görebiliyoruz artık. Persler neden burayı seçti diye soruyorum kendime. Bu arada Shiraz’95km kaldı ve saatlerimiz 15:45′i gösteriyor ve arkasından Persepolis’e 40km’nin kaldığını gösteren tabela karşımıza çıkıyor. Bu akşam yetisemeyeceginden yarın sabah bir taksi kiralayarak 75km’lik Shiraz-Persepolis yolunu yeniden kullanacağız. Aralarda küçük yerlesimlerin de olduğu ırmaklar ve vadiler görmeye başladık belli ki buralar tarım bakımından daha çok verimli araziye sahip. 16:05 Yarın geleceğimiz Persepolis’i uzaklardan gördük ama antik  şehrin kaçta kapandığını bilemedigimizden riske atıp inmedik otobüsten. Shiraz’a geldiğimizde saat 17:00 olmuştu.

Shiraz 1,5milyona yakın nüfusuyla Iran’in altıncı büyük şehri. Türk Havayollariyla istanbul’dan direkt uçuşlar var. Iç hat uçuşlarıni kullanmak isterseniz eğer yaklaşık 100$USD civarında Tahran’yada Isfahan’a bilet bulabilirsiniz.

persepolis

Shiraz şehir merkezi genellikle Zand (Zend) caddesi ve çevresinde toplanmış durumda. Burda olmamızın sebebi Persepolis’i gezmek olduğundan şehir merkezine çok zaman ayiramadik. Bir kaç saatten oluşan kısa suremizi Kerim Han Kalesi, Vekil Camii, muhteşem Vekil Çarşısi’ni gezip pers kilim ve halılarinin yanında fruze taşları ve enfes tatlolarini görüp tadına baktık.  Şair Sadi’nin ve Hafız’in türbeleri ziyaret edilebilir. Biraz daha modet ve düzenli bir şehir, sokaklar tertemiz. Ama şehir merkezi olarak ele alırsak tarihi karakteri Isfahan’a göre çok daha eksik. Zand Caddesine paralel bit nehir yatağı var ama suyu yok maalesef. Sokaklarda Humeyni Rejimini destekleyen daha cok tabela var ama halk daha modern. Vekil Pazarı inanılmaz güzel, benim için Mısır’daki Ha Hhan el Halili Pazarı’nin ötesi yoktur fakat bu pazar neredeyse orayla boy ölçüşebilecek kadar güzel. Kapanisina denk geldik ama yine de baharat, tatlı ve kilim satın aldık. Şehrin deniz seviyesinden yüksekliği 1450m, Tahran’a 950km, Isfahan’a 450km uzaklıkta. Bir zamanlar Iran’in başkenti olmuş bu şehir şimdilerde modern evleri, güzel ve temiz sokakları ve çevre güzelliğinin yani sıra Iran’in kültür başkenti olma özelliğini halen sürdürüyor.persepolis yüz stunlu saray

Akşam yemeği için Vakil Camii yakınlarında Sharzeh Restaurant’a geldik. Restaurant servisini 20:30′da açıyor istenirse salatalar ve mezeler açık büfe, kebaplar ise alakart, kişi başına yaklaşık 10$USD. Iran standartlarina göre oldukça pahalı olsa da çok lezzetli yemeklerinin yanında canlı iran müziği de dinleyebileceğiniz bir yer. Biz yemek olarak Abbasi kebap, ları kebap, yoğurt, söyledik. Ama menüleri oldukça geniş, örneğin;balık kebapları, sharzeh kebabı, tavuk kebabı, koobideh kebabı, bakhtiari kebabi, kalam polo Shirazi gibi isimlerinden biseyler anlaşılmayan ama yendiğinde tadına doyulmayan bir çok kebap.yunus emre

Persepolis:Peersepolis’e yaklaşık 10USD karşılığında taksi bulabiliyorsunuz, dışardaki herhangi bir taksiyi durdurup pazarlık yapabilir yada konakladığınız otelin resepsiyonundan yardım alabilirsiniz. Biz 25USD ödeyerek rehberli taksi kiraladık Persepolis’in yanı sıra Pers krallarına ait mezarlarında olduğu Nakşirecep ve Nakşirüstem taraflarına da gittik. Persepolis bir antik kent olup onunla ilgili bilgileri burda yazmak istemedik fakat 2 saat kadar zaman ayırmak gerek tanıyabilmek için. İnternette çeşitli sitelerde geniş bilgiler bulmak mümkün. Sabah otelden 9:00 da ayrılıp 14:30′da tüm geziler sonrasında Shiraz’a geri dönüp Isfahan için yola çıktık.

Şehirler arası bazı uzaklıklar;

5 thoughts on “İsfahan Shiraz Persepolis

Özlem said:
    10/02/2013, 1:04 am

Merhabalar, detaylı yazınız ve fotoğraflarınız oldukça yönlendirici, teşekkürler. Yazınızda İsfahan’ın güvenli bir yer olduğundan bahsetmişsiniz ama genel olarak gezi boyunca rahatsız edici bir durumla karşılaştınız mı merak ediyorum. Rehbersiz, grup olmadan gezi yapmak istersek nelere dikkat etmeliyiz? Çok gidilen bir rota olmadığı için internette çok fazla bilgi bulamadım, yorumlarınız için şimdiden teşekkürler.

yavuzaydin responded:
      10/02/2013, 11:53 am

Isfahan ve Shiraz’da herhangi bir güvenlik sorunuyla karşılaşmadık. Gittiğimiz mevsim itibariyle çok az turistle karşılaştık ama genel hava itibariyle güvenli ve huzurlu şehirler. Belki rejimin etkisi de olabilir ama gec saatlerde bile sokaklarda rahatsız edici bir durumla karşılaşmadık. Insanlar oldukça yardımsever. Ama ben rehber olduğum için size rehbersiz seyahat etmeyi tavsiye etmiyorum;). Saygılarla

Özlem Yüksel Uca said:
      04/08/2014, 3:07 pm

Merhaba , bir bayan olarak rehbersiz esfehan ve Shiraz şehirlerini gezdim, gece geç saatlerde bile hiçbir sorun ile karşılaşmadık. İnsanlar çok saygılı, yardımsever. Gerçi ben Farsça biliyordum ama İranda nereye giderseniz gidin Türkçe ve ingilizce bilen insanlarla karşılaşırsınız. kesinlikle çok güvenli bir ülke .
      iyi geziler …

yavuzaydin responded:
        12/11/2014, 5:54 am

28 Kazim 4 aralik 2014 Kuba
        6-8 aralik 2014 Barcelona
        11-14 aralik Lizbon Porto
        27-30 Ocak 2015 Barcelona :)

Özlem said:
    11/02/2013, 9:24 pm

En yakın tarihli turunuza yazın bizi o zaman ;) Teşekkürler…